Osm podlaží splněných snů
Kaufhaus des Westens

text:  | 

27. března 1907 byl v Berlíně otevřen obchodní dům Kaufhaus des Westens. Přes okamžitý sukces obchodu, pro který se vžil název KaDeWe, tehdy ani autor nápadu a první majitel Adolf Jandorf, ani architekt Emil Schaudt netušili, jak hvězdnou budoucnost má dům před sebou. Že totiž původně šestipodlažní (včetně přízemí) výkladní skříň nejlepšího zboží o rozloze 24 000 m² vyroste v moloch o osmi patrech s více než 60 000 m² prodejní plochy, dvěma tisíci zaměstnanců a s třemi sty osmdesáti tisíci položek sortimentu nejvybranějšího zboží.

Cesta k dnešnímu věhlasu druhého největšího obchodního domu Evropy, kde projde průměrně až 60 000 návštěvníků denně – jsou ale i dny, kdy se vystřídá i třikrát tolik kupujících – nebyla ani zdaleka procházkou růžovým sadem. Projděme si v rychlosti cestu, kterou KaDeWe urazil do dnešní podoby mimořádného místa na mapě berlínské nabídky luxusního zboží všeho druhu ze všech končin světa. V roce 1927 převzal obchod Hermann Tietze a jeho společnost Hertie a už tehdy plánoval přidání dalších dvou podlaží. Světová hospodářská krize, hlavně však počínající nástup nacizmu k moci tyto snahy zastavily. Potom přišla válka a rok 1943. Americká puma (některé zprávy říkají, že to byl sestřelený bombardér) stavbu poničily natolik, že KaDeWe na čas zmizel z povědomí kupujících.

Na znovuotevření, a to zprvu jen dvou poschodí, si lidé museli počkat do roku 1950. O dalších šest let později se KaDeWe znovu zaskvěl v někdejším lesku. Vlastně ne, byl nyní větší, přibyla ona již před válkou avizovaná dvě patra. Pro nás se hvězda tohoto obchodního domu rozsvítila po pádu berlínské zdi. Hlavním cílem snad každého byl právě KaDeWe. Veleobchod na Wittenbergplatz v Berlíně nás prostě přitahoval jako petrolejka můru. Jak by také ne, vždyť většinu sortimentu jsme tam viděli úplně poprvé.

Kaufhaus des Westens : KaDeWe

Projít všechna patra KaDeWe určitě nezvládneme, jednak je to mocný atak na naši kreditku, jednak by na to nestačil týden. A to ani při penzu času jeden den na patro. Věnujme se tedy „jen“ posledním dvěma podlažím, i tak to bude pořádná nálož. 6. patro a lahůdky je paleta nepřeberné škály potravin, komorních restaurací a bister nejrůznějších zaměření. O spokojenost zákazníků se stará na 110 kuchařů a 40 pekařů a cukrářů, připravujících vybrané delikatesy v asi třiceti gurmetských pointech. Oči až přecházejí a jeden neví, kde vlastně začít.

Proč si tedy nedopřát luxus, který byl dříve vyhrazený jen nejvyšší společnosti, a nezačít den ústřicemi. Půltucet jich zvládneme hravě, zvlášť když je vydatně skropíme některou ze značek šampaňského. Mně se nejvíce zalíbilo v kolekci domu Jacquart, brilantní svěžest a bohatá, výrazná perlička nastartuje vaši mysl a připraví ji na celý den pobytu v tomto ráji mlsných. Navíc s jemným masem dokonale čerstvých mlžů zastíní všechny nepříjemnosti, které vás během rána potkaly. Skvělý začátek.

Přečtěte si celý článek
v CULINARY Art of Living 9

PRODEJNÍ MÍSTAPŘEDPLATNÉ